• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10473
+
-

شعار سال  و برنامه ریزی برای حضور در بازار جهانی

سهراب دل انگیزان| عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:


حمایت از کالای ایرانی به مرحله بعد از تولید و خرید مردم از کالای ایرانی خلاصه نمی شود بلکه مراحل و فرایندهای قبل از تولید را نیز باید حمایت و برنامه ریزی کرد. در مجموع، مراحل تولید تا نتیجۀ نهایی و فروش محصول در بازارهای هدف، از کارهایی است که اگر با برنامه ریزی حساب شده صورت گیرد و موانع موجود بر سر راه آن‌ها رفع شود، می تواند بسیاری از مشکلات صنایع کرمانشاه را رفع کند و در نتیجه خط تولید رونق گیرد و در نگاهی دیگر افزایش اشتغال در سطح استان و رشد اقتصادی افزایش یابد. در تولید کالای ایرانی باید توان داخلی بالا برود تا به بازار جهانی وصل شویم و اقتصاد مقاومتی نیز به دنبال افزایش توان داخلی است. 
حمایت از کالای ایرانی به معنای قطع ارتباط اقتصادی با دنیا نیست، بلکه به معنای وصل شدن به زنجیره ارزش جهانی و برقراری ارتباط با این زنجیره است. نکته مهم در تولید کالای داخلی، فروش آن است و مردم ما باید نخستین خریدار این کالا باشند. 
کارگران، کارمندان و شاغلان باید کالایی را بخرند که خود تولید می کنند تا از اشتغال داخلی حمایت کنند. تولید داخلی را باید مردم و دولت تا 4 سال حمایت کنند تا تولید فرصت رفع اشکالات را داشته باشد و بتواند وارد بازار جهانی شود. اگر توانست با بالا بردن کیقیت، وارد زنجیره جهانی شود به یقین حمایت باید ادامه یابد، اما اگر لیاقتش را ثابت نکرد، باید حمایت از آن برداشته شود. حمایت از کالای داخلی باید از حمایت  مردم داخل برخوردار شود و مردم نباید قربانی حمایت از جنس بی کیفیت داخلی شوند.
نمونه آن نیز مجبور کردن مردم به استفاده از خودروی کیفیت داخلی و قرار دادن تعرفه های سنگین برای خودروهای با کیفیت خارجی است که ظلم به ایرانی است. 
حمایت فقط به معنی خرید کالای داخلی نیست. بلکه به منظور حمایت عادلانه دولت از صنایع و ارتباطات مناسب بین المللی برای ورود فن آوری به کمک دولت است. معنای داشتن کالای ضعیف این است که از طرف دولت حمایت فنی نمی شود و تولید کننده اگر قرار باشد همه کارها را خود برعهده گیرد، هزینۀ بسیاری باید بپردازد. در حمایت از تولید داخلی دولت باید مسائل سیاسی را از اقتصادی جدا کند تا در صورت قطع ارتباط سیاسی بخش اقتصادی متضرر نشود. توصیه ابتدایی سال به صاحبان صنایع تولیدی و مردم این است که حتما برای انجام کارها برنامه ریزی کنند. هدف مشخص را تعیین و روی آن تمرکز کنند و برای داشتن برنامه ریزی خوب روی اصلی ترین کارها تمرکز کنند.
هدف اصلی تولید، فروش است. صنایع استان کرمانشاه باید در ابتدای سال هدف‌های فروش را تعیین کنند به تفکیک محصولات و به ازای هر محصول فروش جدا و مشخص هدف گذاری شود. این برنامه ریزی ها باید بر اساس میزان فروش سال گذشته باشد تا روشن شود تا چه اندازه موفق بوده اند و بر اساس میزان فروش جلوتر از سال گذشته حرکت کنند.
بر اساس ظرفیت های تولید و سرمایه گذاری که کرده اند و براساس همه متغیرهایی که می‌تواند روی فروش موثر واقع شود، صورت گیرد. مدیران صنایع تولیدی  فروش کالایی که ظرفیت تولید آن را دارند باید بر اساس نیاز بازار بسنجند. 
این روند باید هرماه و هر فصل مشخص شود تا برنامه فروش سالانه خود را بتوانند برنامه ریزی کنند. با برنامه ریزی و عمل به اجرای برنامه در مراحل بازاریابی، ظرفیت تولید، نیروی انسانی، منابع مالی و میزان تولید بی شک هر صنعتی می تواند سالی توام با موفقیت را پشت سر بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید